מוזיאון ראשונים לתולדות נתניה

אבני דרך

התעשייה

עוד בתכנית המתאר הראשונה של נתניה, שנעשתה ע"י הארכיטקט הבריטי הולידי בשנת 1933, הובא בחשבון פיתוחה של התעשייה, ביישוב שהיה מיועד להתפתח ולהיות לעיר ואם בישראל. העיר נחלקה לשלוש רצועות אורך:
1. הרצועה המערבית - לאורך החוף, קייט, וילות ונופש.
2. הרצועה המרכזית - אזור חקלאי, משקים ומגורים.
3. הרצועה המזרחית - אזור פרדסים, מלאכה ותעשיה.
את הרצועות האלו חתך הרחוב המרכזי,רחוב הרצל, ובו מסחר ועסקים.
בשנת 1936 הסתיימה בסלילת כביש המחבר את נתניה לכביש פתח-תקוה - חדרה עד בית ליד, מבצע שקישר את נתניה למרכזי ישוב בדרום ובצפון.בתקופה זו התגברו גם על הביצות ואז הוקם בנתניה המפעל התעשייתי הראשון, "פרימזון" - ביח"ר לשימורים. המפעל הוקם באזור שהיה מיועד אז לתעשיה ברצועה המזרחית (היום מול קניון השרון).
אזור תעשייה זה התפתח בשני צידי רח' הרצל ובעיקר מצפונו. הוקמו אז מפעלים נוספים כמו "עליון" - בית חרושת לעורות ועוד.
בשנים 1938 - 1939 הגיע לנתניה ענף היהלומים ובאותו אזור קמו מלטשות. אזור זה, במשבצת הרחובות הרצל, שד' ויצמן, ששת הימים ורזיאל, היה למעשה אזור התעשיה הראשון של נתניה. סביב המפעלים הגדולים שנזכרו התרכזו והתרבו מפעלים קטנים ובתי מלאכה והאזור הצטופף והלך.
עם קום המדינה התרחב שטח השיפוט של נתניה ובשנת 1949 הונחה אבן הפינה לאזור התעשייה חדש, ע"ש שר האוצר הראשון של מדינת ישראל, אליעזר קפלן ז"ל. מפעלים הגיעו אליו וכמובן החלה נדידה של מפעלים ובתי מלאכה לאיזור זה שהיה מרווח יותר. גם צפיפות האוכלוסייה סביב לאזור התעשייה הישן השפיעה וגרמה להעברת מפעל "עליון" אל מחוץ לעיר, בגין הריחות הרעים שהפיצו סביבם.
באזור החדש, קרית אליעזר, הוקם גם בית ספר מקצועי "אורט ליבוביץ) והאזור הלך והצטופף ונתניה הפכה לעיר ומספר תושביה עלה ל- 50 אלף נפש, תוך חמש שנים.
בשנת 1951 הוכרז אזור חדש בדרום מזרח העיר כאזור תעשייה נוסף לעיר והוקם בו המפעל הגדול "מבשלת שיכר לאומית" - יצרנית הבירה "אביר". אזור התעשיה ע"ש ספיר ז"ל. (מתוך: נתניה - אזור התעשייה בתנופה, דצמבר, 1991)
בשנת 1994 הקימה העירייה את "מנהלת התעשייה" שנועדה לסייע בקידום איזורי התעשייה ובמשיכת מפעלים חדשים בעיקר באזור התעשייה הדרומי ע"ש ספיר. בתוך כמה שנים נקלטו בנתניה מאות חברות ומפעלים נוספים, ברמה הלאומית, רבים מהם בתחום ההיי טק. אזורי התעשייה בעיר כוללים כיום למעלה מ- 1500 מפעלים ועסקים. הזינוק והצמיחה האדירה הפכו את נתניה לעיר תעשייה מובילה בישראל. כביש החוף המהיר, לצידו שוכנים אזורי תעשייה ומסילת הרכבת הקרובה הם שניים מיתרונותיו הגדולים של האיזור. בעתיד אמור כביש מס' 20 (איילון) להגיע לנתניה.